Brahma Kumaries in Nederland

für Deutsch sprechende Ex-Bks aus Nederland, Osteuropa und Russisch-Staaten, ihre Freunde und Familie
  • Message
  • Author

SudharshanChakra

friends or family of a BK

  • Posts: 1
  • Joined: 10 Jan 2010

Brahma Kumaries in Nederland

Post10 Jan 2010

Hallo iedereen,

Ik ken deze site al een tijdje, maar heb besloten om mij nu toch aan te melden.

In mijn familie is er iemand die al sinds jaren een Brahma Kumarie is. In het begin zag ik er geen kwaad in, omdat ik het als een vorm van hindoeïsme zag, al vond ik bepaalde elementen wel vreemd. Hoe dan ook, ik liet haar ermee doorgaan en inmiddels is ze bijna uitgegroeid tot een echte fanatieke Brahma Kumarie. Ze volgt alle voorgeschreven rituelen en gaat elk jaar naar Madhuban.

Hoe fanatieker ze werd, hoe dubieuzer ik de hele filosofie en rituelen begon te vinden. Op een gegeven moment ben ik informatie op internet gaan zoeken over de Brahma Kumaries en dat heeft me onder andere naar deze site geleidt. Ik herken de kritiek die wordt geuit op de Brahma Kumaries en ben erg geschrokken van de verhalen van ex-leden. Ik ben erg verontrust over het feit dat sommige leden van deze sekte zich hebben ontrokken aan hun familie. Ik wil niet dat ons dit overkomt, want degene die ik ken is erg belangrijk binnen onze familie.

Ik zou graag willen weten hoe de Brahma Kumaries in Nederland zich manifesteert en in hoeverre zij een gevaar vormen. Wat kan ik doen om de Brahma Kumarie die ik ken weer gezond verstand bij te brengen? Elke vorm van kritiek wordt door haar weggewuifd en er ontstaan grote ruzies als ik erop doorga.


Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Dorien

media or academic

  • Posts: 2
  • Joined: 11 Jan 2010

Re: Brahma Kumaries in Nederland

Post11 Jan 2010

Hallo SudharshanChakra

Een warm welkom op het forum. Goed dat je ons hebt gevonden.

Ik begrijp je verontrustheid en die is terecht. Het is echter niet zomaar van op de een op de andere dag gedaan om iemand in je naaste omgeving te overtuigen dat zij in een sekte terecht zijn gekomen en langzaam maar zeker worden gebrainwashed.

Als je met die houding op ze toestapt, hoe graag je het zou willen, dan breng je meer schade en zullen zij meer afstand nemen, want volgens de teachings (hetgene wat zij leren van de goeroe) is namenlijk dat de naasten ... en dat ben jij ... hun vijand zullen worden.

Dat komt natuurlijk omdat wij zien wat er gebeurd, ons zorgen gaan maken en er over beginnen ... Ruzie is dan meestal het resultaat.

Als je werkelijk je familielid wilt helpen dan is het belangrijk dat je heel veel te weten komt over de sekte en wat zij geloven. Hier op het forum kun je daar heel veel over vinden. Als je vragen hebt of je kunt het Engels niet helemaal begrijpen dan mag je me altijd een pm sturen maar hier plaatsen is ook goed want vele leden kunnen de vertaler van google gebruiken en je ook antwoorden op je vragen.

Het is dus van groot belang dat je eerst jezelf goed voorbereidt en dat is door de sekte te leren kennen. Op de history pagina http://www.brahmakumaris.info/forum/viewforum.php?f=19 kun je al veel vinden. Zelf vind ik de site http://www.bkwsuwatch.com ook goed om door te nemen.

Doe eerst je onderzoek voordat je je familielid confronteerd! zeg niet "je zit in een sekte" etc, dat maakt de kloof alleen maar groter. Blijf liefdevol en houd contact! Stimuleer familie gelegenheden, bezoekjes, leuke dingen doen, sms jes en vertel over de leuke dingen doe jij doet met vrienden etc.

Ondertussen moet jij zo veel mogelijk de sekte bestuderen, maar zeg nog niks. Wijs wel anderen erop. Geeft de websites om door te nemen. Deze site en http://www.bkwsuwatch.com.

Dat zijn de eerste stappen die je maakt, de rest komt later oke?

Misschien kun je iets vertellen over de veranderingen die je hebt gezien in het gedrag van je familielid, en wie is het? Een zus of nichtje?

Goed dat je er bent en laat me het weten oke?

Love en light
Dorien Brederode
User avatar

lokila

ex-BK

  • Posts: 90
  • Joined: 04 Sep 2008
  • Location: Europe

Re: Brahma Kumaries in Nederland

Post29 Jan 2010

Hoi SudarshanChakra,

Dorien heeft gelijk. Wat je sowieso kunt doen is proberen te doorgronden wat het gedachtengoed van de BK inhoudt. Als je dit redelijk op een rijtje hebt, kun je voor een deel de manier van denken van een Brahma Kumari volgen. Dan wordt je een gesprekspartner en heb je een grotere kans dat je de juiste vragen kunt stellen en dat de Brahma Kumari jouw vragen serieus neemt omdat je je immers hebt verdiept.

Toen ik pas een Brahma Kumari werd, zweefde ik op een roze wolk. Het was een enorm heftige vorm van verliefd zijn. Met hevig verliefde mensen valt niet redelijk te praten, dus dat proberen is zinloos.
Na een tijdje verdwijnt die roze wolk echter. Dan komt het aan op discipline en jezelf dagelijks overtuigen. Die methode is voorhanden door elke ochtend het ritueel van Amrit Vela (meditatie 4 uur 's ochtens) en aansluitend de Murli (God's woorden) te volgen, een chart (dagboek) bij te houden, service te doen en de hele dag te oefenen aan één God te denken. Het is een fikse training die geen ruimte laat voor andere gedachten of overwegingen.

Als je eracher kunt komen wat de beweegreden is voor jouw familielid om zich zo over te geven aan de Brahma Kumaris, ben je al een heel eind. Iedereen heeft zijn eigen reden: depressie, gevoelens van minderwaardigheid, ongelukkig zijn, verslaving, misbruik in de vroege jeugd, traumatische ervaringen...Iets beweegt mensen ertoe zich over te geven aan een systeem, een gedachtengoed met een grote belofte: als je doet wat er wordt onderwezen, krijg je het paradijs.

Als er iets is dat ik geleerd heb, zowel van mezelf en van degenen op dit forum is dat het géén kwestie is van (gezond) verstand. Rationele argumenten werpen zelden hun vruchten af. Het is pure emotie die iemand ertoe beweegt zich zo volledig uit te leveren. Je geliefd en gewaardeerd voelen, gelukkig zijn, je vredig voelen (omdat je alles weet en verzekerd bent van een prachtige toekomst), een familie hebben die je begrijpt, ergens bijhoren...pas wanneer BK's langdurig geconfronteerd worden met machtsmisbruik, roddel, uitbuiting en nog veel meer dat tegengesteld is aan alles wat ze hadden gedacht te vinden, komt de twijfel. En dan komt ook de twijfel over de filosofie en komt er ruimte voor rationele argumenten.

Het is hardnekkig. Vooral voor mensen die bang zijn om het leven op eigen kracht tegemoet te treden. Putten uit grote beloften is geruststellend. Geloven dat je uitverkoren bent geeft je een gevoel nuttig en bijzonder te zijn.

Heb geduld. Wees zoveel mogelijk een vriend(in) door diegene de kans te geven eventuele twijfels te uiten zonder erover te oordelen. En als het mettertijd duidelijk wordt dat het onontkoombaar is dat diegene onvoorwaardelijk kiest, zonder twijfel, voor een leven als BK...so be it. Je kunt niet meer doen. Uiteindelijk maken mensen hun eigen keuzes, dus voel je niet té zeer verantwoordelijk.

Return to Osteuropa

cron